Hoefkwartier is een nieuwe stadswijk waar het fijn is om te wonen, werken, leren en ontspannen. Maar wat maakt de wijk aantrekkelijk en uniek? De mensen aan de Hoefkwartiermakerstafel die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de wijk, hebben de opdracht gegeven aan bureau Branddoctors om Hoefkwartier sterker te positioneren.
Waarom positioneren?
Een sterk ‘merk’ (of positionering) trekt bewoners, bedrijven en bezoekers naar de wijk. Ook verbindt het huidige bewoners, bedrijven en leerlingen en het geeft hen energie. Het is de basis voor alles wat partners in de wijk doen en ontwikkelen, een kompas voor de komende jaren.
We beginnen niet blanco
Hoefkwartier heeft een visuele stijl en 3 kernwaarden: stedelijke allure; korte lijnen, alles dichtbij en in beweging. En een pay-off: Wonen en werken in het hart van Nederland. Maar geeft dit genoeg richting en energie en is het uniek ten opzichte van andere gebieden in Amersfoort? Om daar achter te komen, is een participatietraject gestart.
Participatie
Voor de positionering kijken we samen met betrokkenen van binnen naar buiten: wat is er nu in Hoefkwartier en waar ben je trots op? En van buiten naar binnen: hoe maken we dat relevant voor mensen om er te verblijven? Eerst zijn een aantal gesprekken gevoerd met mensen uit de wijk. Dat heeft geleid tot 3 richtingen voor de positionering. Op het Hoefcafé 4 april zijn ze gepresenteerd.
Vervolg
Met de reacties uit het Hoefcafé scherpen we de 3 richtingen verder aan. De komende maanden halen we ook nog feedback op bij ontwikkelaars, bedrijven en werkenden in Hoefkwartier. Daarna kiezen we één richting die we uitwerken in woord en beeld. Daarmee hebben we hopelijk deze zomer een vernieuwde positionering die we in kunnen zetten.
Contact
Heb je vragen of wil je iets delen? Mail dan naar de gemeente: hoefkwartier@amersfoort.nl.